Virkbeskrivning

Det här är min första virkbeskrivning någonsin... och även mitt första virkade plagg någonsin... så ha förbiseende :)

Virkade torgvantar
(Den här beskrivningen passar dig vars hand mäter ca 20 cm i omkrets -mät från "knölen"nedanför lillfingret!)



Du behöver; Virknål 5 (mm), Ett nystan av huvudfärgen, restgarner för ränderna, en garnbit eller säkerhetsnål för att ha koll på varven och en nål med stort öga för att fästa lösa ändar. (Mina vantar är stickade i olika nyanser av Freja från Svarta fåret, ca 15 kr/nystan).

Materialkostnad: ungefär 25 kr. Leta efter virknålar på secondhandaffärer.

Svårighetsgrad: 1 av 5. Är du, som jag, nybörjare inom virkning, så finns en utmärkt "virkskola" här.

Gör så här: Lägg upp 30 luftmaskor och fäst med en smygmaska så att det bildar en ring. Virka fastmaskor runt om och se till så att ringen inte är vriden någonstans. Sätt en garnbit eller säkerhetsnål som markör så att du har koll på antalet varv.

När du virkat 7 varv är det dags att göra hålet för tummen.

Virka nu 13 luftmaskor och prova handsken så att du ser att tumhålet blir stort nog för din hand. Hoppa över lagomt antal maskor och fäst "luftmaskssnöret" där, fort sätt med fastmaskor varvet ut.

Nu vänder du på arbetet och virkar baklänges i 3 varv. (detta för att tumhålet ska bli lagom högt. På det fjärde varvet vänder du tillbaka och virkar som vanligt.

Eftersom handen smalnar av rätt kraftigt efter tumleden måste du nu göra minskningar. Jag minskade av 10 maskor fördelat på 5 varv, men jag rekommenderar att du provar vanten och ser vad som passar dig bäst.

Fortsätt att virka fastmaskor tills handsken är så lång som du vill ha den. Om du vill kan du byta garn och virka ränder.

Virka det sista varvet och tråckla sedan fast tråden inuti vanten.

Använd exakt samma beskrivning för att sticka vante nr 2.

Klar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0